Pappné
Kuster Klára, a győri Petz Lajos egészségügyi
középiskola angoltanárnője nem tagadja:
elérzékenyült, amikor meglátta, hogy többen is őt
jelölték kedvenc tanáruknak a Kisalföld kampányában.
Megérdemelte, hiszen nem ritka, hogy olyan sokáig
bent van az iskolában, hogy férje már többször
felajánlotta: bevisz neki egy tábori ágyat a
tanáriba...
Hol angol nyelvű versmondó versenyt szervez, hol
Petőfi-verseket olvas angolul, máskor a
Neander-völgyi ősember életét vagy földrajzból az
időjárás rejtélyeit magyarázza idegen nyelven.
Tanítványai egybehangzóan állítják: Pappné Kuster
Klára mindent megtesz, hogy megszerettesse
tanítványaival az angol nyelvet; ehhez nem rest
bevetni különleges módszereket sem.
– Ez a legfontosabb, hogy megszeressék a gyerekek az
angolt, s rájöjjenek, hogy milyen fontos a
nyelvtudás. Ha ez sikerül, s még szeretik is a
tanárukat, olyan oldott légkör alakul ki, amelyben
gyorsan lehet haladni. Nem megy el például az idő
olyan felesleges dolgokra, mint a fegyelmezés,
amivel nekem soha nem volt gondom. Meg kell értetni,
hogy a nyelv soha nem cél, hanem eszköz a további
élményekhez, a boldoguláshoz.
Nem véletlen, hogy Pappné Kuster Klára európai uniós
ismereteket is tanít. Gondolta, ha már ennyire a
szívén viseli tanítványai sorsát, megismerteti
velük, hogy működik az unió, hogy használhatják ki
azokat a lehetőségeket, amelyeket nyújt. S hogy ne
csak elméletben működjön a dolog, mindent latba vet:
pályázatokat ír, versenyeket, testvérkapcsolatokat
szervez, így diákjai eljutottak már számos országba,
Svédországtól Angliáig.
Hogy miért szeretik ennyire a tanítványai, kis
gondolkodás után azt mondja: talán azért, mert
tudják, hogy őt mindig megtalálják.
– Tőlem bármikor kérdezhetnek, ha valami gondjuk
van, nem keresek kifogásokat, hogy éppen miért nem
tudom őket meghallgatni. Soha nem rohanok el óra
után; ha valamelyik gyereknek kérdése van, segítek,
de akkor is meghallgatom, ha csak beszélgetni
szeretne. Ez jó alkalom arra, hogy jobban
megismerjem, felmérjem, miben tehetséges, milyen
képességeit tudom fejleszteni. A gyerekek tudják,
hogy mindig számíthatnak rám, a tanulmányi
versenyekre például soha nem küldöm, hanem hívom
őket. Alapos felkészítés nélkül tőlem soha nem megy
senki versenyre, s azt is fontosnak tartom, hogy
mindig elkísérem a tanítványaimat, akárhány évesek,
akárhová is kell elmennem.
Talán ez a hozzáállás a titka annak, hogy saját
bevallása szerint még soha, egyetlen diákja sem volt
mérges, ha rossz jegyet kapott, hiszen tudják, hogy
mindig van lehetőségük javítani, s közös a cél.
– Igyekszem őket minél több sikerhez juttatni,
hiszen ez viszi őket előre!
Ajánló: Sesser Johann
– A Gárdonyi Géza Általános Iskolában kezdődött a
"kapcsolatunk" és ez tovább folytatódott a
Vocational Academyben, ahol mondhatni ő taposta ki
előttünk az utat. Anyánk helyett anyánk volt Klári
néni, aki segítőkészségével, munkájába fektetett
idejével és kitartásával biztatta a tanítványait,
köztünk engem is. Mindenkit úgy kezelt, mintha a
saját gyereke lenne, mindenkivel külön-külön
foglalkozott, ha kellett, akár a szabadidejében is.
Jóval többet tett értünk, mint sok tanár, aki
egyszerűen csak leadja az anyagot. Sokat, gyakran
kétszáz százalékot követelt – ezt a barátnőm is
megerősíti, akit most az egészségügyiben tanít –, de
megvan az eredménye: nagyrészt neki köszönhető, hogy
sikerült az angol felsőfokú nyelvvizsgám.
Igazgató:
Miklósy Gyula
– A tanárnő akkor jött hozzánk tanítani, amikor már
eldőlt, hogy megszűnik az iskola, és örültünk, hogy
ilyen feltételekkel is vállalta a tanítást. Új színt
hozott az iskolai munkába, nem szokványos
módszereket is alkalmaz az órákon. Olyan területeket
élénkített fel, például az európai uniós oktatást,
amelyek addig háttérbe szorultak, amíg nem tanított
nálunk, nem volt például működő külföldi kapcsolata
az iskolának, de addig dolgozott, amíg végül két
cserekapcsolat is kialakult, s a diákjaink is
elutazhattak több külföldi országba. Tanórán kívül
is nagyon sok mindent megtesz a gyerekekért,
pályázatokat ír, versenyekre készíti fel őket.
Fliszár Ágnes
– Emberséges, kedves, és az órákon kívül is sokat
tesz értünk. Neki köszönhetem, hogy eljuthattam
Londonba, Párizsba, Lengyelországba.
Katzer Boglárka
– Sokat tesz azért, hogy jól tanuljunk. Segít, ha
megakadunk, motivál minket, és megérteti
mindenkivel, milyen fontos a nyelvtanulás.
Kovács Veronika
– Mindent megtesz a sikereinkért. Ha valamit nem
értünk, annyi időt szán ránk, amennyit kell, ha
szükséges, többször is átveszünk egy-egy anyagrészt.
Néhány további jelölő és indoklásuk:
Unger Viktória
Jelölném a katedra kedvencének Pappné Kuster Klára
középiskolai tanár kategóriában. Jelenleg az utolsó
évet taposó Petz Lajos Egészségügyi Középiskolában
tanít angol nyelvet. Rengeteg tehetséges és akaró
diákot karolt fel, és járult hozzá a látókörük
szélesítéséhez nem kis energiát beleáldozva, magát
nem kímélve. Rengeteg külföldi tanulmányi út,
oktatási program, versenyfelkészítés áll a háta
mögött, idén 11. éve rendezi meg a megyei angol
versmondó versenyt, csak hogy plusz lehetőséget és
sikerélményt biztosítson a diákoknak. A Vocational
alapítója és elindítója. Ennyi törődést még tanártól
nem kaptam. Habár csak 2 évig voltam a diákja,
ezalatt a 2 év alatt több városi, országos és
nemzetközi díj egyik megszerzőjének mondhatom magam.
Somogyi Gábor
Nagy örömmel értesültem az új kampányuknak. Egy
középiskolai tanárnőt, Kuster Klára "Anyánkat"
szeretném jelölni. A Vocational Academy
szakközépiskola egykori tanárnőjéről van szó, aki
nélkül ez az új szemléletű két tannyelvű iskola nem
indulhatott volna a "fejlődés" útjára. Speciális a
jelölés annyiban, mert ő már jelenleg nem ebben az
iskolában dolgozik, és speciális annyiban, hogy a
jelölés nem egy iskoláé, nem az enyém, hanem egy
osztályé: a Vocational Academy első, úttörő
osztályáé. Rendkívül boldogok lennénk, ha legalább a
jelöltek között újra olvashatnánk róla a
Kisalföldben, szavazótábora három iskolából lenne.
A tanárnőről röviden: A Kisalföldben is nem
kevésszer olvashattunk róla, tömérdeknyi pályázatot
nyert három iskolának (Gárdonyi, Petz iskola,
Vocational), és diákjai nem egyszer nyertek
megyei-városi-országos szintű nyelvi versenyeket,
ennek kapcsán is. Azonban jelölésünk tényleges
indoka nem ez. Nélküle az új iskola falai között nem
boldogultunk volna, az emberszeretete, fáradhatatlan
segítőkészsége nélkül a Vocational Academy első
évfolyama nyugodtan kijelenthetem semmire nem ment
volna (és azt hiszem az iskola sem). "Pótanya"
szerepét töltötte be, a szó legszorosabb értelmében,
a heti 16-20 angol óra sem tűnt soknak, mert ő
tanította. És valóban nem tanárnak tekintettük,
ebben az értelemben talán nem is felel meg
pályázatunknak, ő A Segítőnk volt, Az
aki "gatyába" rázott minket (csak ő volt rá képes),
segített a nehéz körülmények között is és akinek a
hiányát legalább is mi diákok nagyon megéreztük.
Kiss Katalin
Pappné Kuster Klára ma a Petz Lajos Egészségügyi
Szakközépiskola angoltanárnője, azonban egykor én is
első gárdonyis diákjai közé tartoztam.
Kivételes emberségével, hatalmas szakmai tudásával
és páratlan humorával alapozta meg érdeklődésemet az
angol nyelv iránt. 10 évesen találkoztunk először,
de temperamentuma, munkabírása azonnal magával
ragadt. Fáradhatatlanul buzdított minket az örökös
versenyszereplésekre, melyek alkalmával nemcsak a
Klári néni által angolul írt színdarabokat adtuk
elő, de lehetett az ország bármely pontján az a
próza-, versmondóverseny vagy éppen egy kreatív
megmérettetés, ő mindig hétvégéit áldozta ránk és a
felkészítésünkre. Kifogyhatatlan energiáival
támogatott minket a színpadra lépés előtti bénító
izgalomban.
Rengeteg lehetőséget biztosított számunkra a tanórán
kívüli élvezetes nyelvtanulásra: angol nyelvű
karácsonyok, Szent Patrik ünnepségek, Petőfi és
költészete angol nyelven, országos fordítóversenyek,
nemzetközi mondókaíró pályázat, országos fantáziaíró
pályázat. Tanítványai a mai napig az országos
versenyek legjobbjai.
Nemcsak a nyelvtant és a szükséges frázisokat
tanultuk meg óráin, hanem kreatív és mindig megújuló
ötleteivel segítette, hogy kisgyermekként felkeltse
érdeklődésünket az angol nyelv iránt és
megszerettesse velünk nemcsak a nyelvet, de a nyelvi
kultúrát, szokásokat és az eredetiben olvasás
csodáját is. Életmódunkká tette a nyelvtanulást.
Sok bemutató óráján szerepeltünk nagy örömmel és
sikerrel. Mindig annyi látogató jött, hogy a
Gárdonyi legnagyobb földszinti termének mindkét
ajtószárnyát ki kellett nyitni.
Egy megható, általa írt verssel búcsúzott Tőlünk, a
végzős nyolcadikosoktól, ezt a verset a mai napig
őrzöm. Azonban a búcsú nem örökre szólt,
emberségének, figyelmességének és önzetlen
szeretetének tanúbizonysága, hogy a mai napig
kapcsolatban maradt egykori diákjaival, támogató
tanácsokkal segíti esetleges kételyeinket, a mai
napig irányt mutat számunkra és buzdít az
előrelépésekre, mi pedig hálából a sok szeretetért,
tudásért és emlékért szeretnénk javasolni Pappné
Kuster Klárát az év pedagógusának. Isten áldja Klári
néni!
Tóth Vanda
Ha Klári nénire gondolok, mindig mosolyognom kell;
az energikussága, a munkabírása és a gondossága azt
hiszem a három legfontosabb jellemzője
személyiségének. Meg persze a sokoldalúsága. Soha
egyetlen percig sem kételkedett egyikünkben sem
akiket felkarolt, mindig mindenben 100%-ig
mellettünk állt, nemcsak tanárunk volt hanem
"Pótanyánk" azalatt a pár év alatt amíg tanított
minket. Középiskolás éveim legnagyobb
teljesítményeit az ő nevével kötöm össze elsősorban.
És persze azt is, hogy most Angliában jogi egyetemre
járok; az ő felkészítése nélkül sokkal nehezebb lett
volna. A mi örömünk az ő öröme, sikere is, és ez az,
amit én úgy gondolom, az összes tanárnak követnie
kellene. Mindenképpen példakép szakmai tudásával,
személyiségével és önzetlenségével.
Stefánik Krisztina
Szeretem és értem az angolt, amióta ő tanítja.
Tovabbtanulásomban ezt a nyelvet választottam egyik
szakként. Nagyszerű, hogy rengeteg lehetőséget
teremt a nyelvgyakorlásra. A Comenius-programon
belül meglátogathatunk más országbeli iskolákat,
majd pedig őket fogadjuk. Akár utazásra, versenyre,
pályázatra készülünk, végig mellettünk áll és segíti
munkánkat. Amikor a tanárnő az idegen nyelv - ahogy
ő mondja - elválaszthatatlan részéről, a brit
történelemről és kultúráról kezd beszélni, azt
hiszem, mindannyian azt kívánjuk, bár még sokáig
tartana a tanóra! Sok tévhitet is eloszlatott,
például VIII. Henrik feleségeivel kapcsolatban. Úgy
követtük az egyes történelmi korokat, hogy közben
megnéztük , mi történt akkor Magyarországon, illetve
kiemelte, ha valami jelentős esemény zajlott máshol
a világban. Így születtek meg azok a felismerések,
hogy Shakespeare idején I. Erzsébet uralkodott, s a
nagy költőóriás életében zajlott le a lepantói
csata, és akkor pusztult el a Nagy Armada. Azt
hiszem, ilyeneken nem sok angolórán esik szó, pedig
ezek rendkívül értékes és érdekes részletek. (És
Pappné Kuster Klára nem történelemtanár!) Nekünk
pedig pontosan erre lesz szükségünk a történelem
érettségin, a kapcsolatok és összefüggések
felfedezésére és elemzésére! Nem kétséges, hogy
milyen szakot választok az angol mellé!
Osztálytársaimmal együtt javaslom tanárnőnket Az év
tanára címre, mert ha valaki, hát ő igazán méltó rá!
Forrás: www.kisalfold.hu |